SPIF Triathlon

Klubben för dig med egna ambitioner

Som rubriken lyder så har jag haft problem med min klocka.

Jag körde i Nice den 27:e juni och använde då för första gången min klocka på tävling över alla tre grenar i en följd.

Följande tillbehör användes under Nice:
Pulsband
Kadens
Hastighet

För att vara säker på att allting skulle fungera gjorde jag ett test dagarna innan, där jag startade klockan  (inställd på att allt skulle registreras) en bit ifrån cykeln, dvs ingen signal ifrån hastighet eller kadens.

Efter några minuter gick jag till cykeln och trampade runt cykeln för att se att hastighet och kadens registrerades. Vilket det gjorde, dvs. allting fungerade så som jag ville.

Under själva tävlingen skedde följande. Starten gick och klockan registrerade min puls i ca: 30-40 sekunder, sedan fungerade inte pulsmätaren längre. Väl upp på cykeln insåg jag att varken puls, kadens eller hastighet fungerade, och då jag inte ville bryta klockan (pga. att jag vill veta min tid) så körde jag således 18 mil utan kadens, hastighet eller puls. Även den avslutande maran fick köras utan puls, och där slet jag till slut av mig pulsbandet.

Jag har fått i höra i efterhand att man kan söka efter signal genom att hålla in "lysknappen". Men min fråga är om det är någonting jag missar med klockan när den inte fungerar som jag vill.

Kommer jag hitta signalen om jag håller in "lysknappen"?

Har någon av er några tips på hur jag ska få det att fungera?
Jag ska köra Kalmar på lördag och önskar ha allting fungerande då.

/Thomas

Visningar: 22

Gör ett inlägg på det här

Inlägg i den här diskussionen

Thomas, jag rekommenderar dig att göra ditt inlägg på Funbeat. Där finns den en diskussionsgrupp om just pulsbaserad träning och pulsklockor. Jag är övertygad om att du får snabbt svar där:
http://www.funbeat.se/groups/overview.aspx?GroupID=89

Lycka till med klockan och i Kalmar!
Hej Tomas,
det finns en mycket enkel förklaring: Din klocka kan inte registrera din puls i vatten. Så fort du kommer upp från vattnet så kan du få igång pulsmätningen just genom "seach sensor" (snabbmenu. via lysknappen och sen två ggr "up" - sen röda ok knappen." Om du inte vill göra det direkt så går det att göra när som helst under loppet men du missar då registreringen av värden från dina signaler fram tills du har gjort denna proceduren.
Ursaken är att Polar valde att använder en mycket säker signalöverföring (väldigt fri från störningar) men med nackdelen att denna frekvens fungerar inte i vatten som signalöverföring.
Fler frågor? Hör av dig. Såg i alla fall att du tog dig i mål igår. Grattis!
Hur känns det nu? Vad händer under sista varvet på simningen? Kan bara ana att det var mycket jobbigt.

RSS

Gå med i SPIF Triathlon?

Läs mer om våra medlemsskap genom att klicka här.

Välkommen!

Huvudsponsorer

Klubbsponsorer

Samarbetspartners

© 2012   Created by Roger Bostrom.

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor